De tijd dat alleen beroemdheden bewust met imagomanagement bezig waren ligt alweer een tijdje achter ons. Ruim tien jaar geleden las ik voor het eerst het boek ‘Het merk ik’ van Huub van Zwieten en Mark van de Grift. Een warm pleidooi om jezelf als merk te zien en krachtig en onderscheidend neer te zetten. Sindsdien is het onderwerp in populariteit enorm toegenomen. Personal branding en zelfpromotie zijn een onderdeel van onze beleveniseconomie, waarin ‘jezelf laten zien’ bijdraagt aan echtheid en transparantie. Zowel online als offline.

Deze voordelen gelden voor iedereen, ongeacht of je man of vrouw bent 

Maar waarom zou je jezelf eigenlijk als merk willen neerzetten? De belangrijkste reden om aan personal branding te doen is dat een sterk persoonlijk merk bijdraagt aan je succes. Of je nu meer klanten wilt aantrekken, een nieuwe baan probeert te krijgen of een expert-status wilt opbouwen. Deze voordelen gelden voor iedereen, ongeacht of je man of vrouw bent. Toch denk ik dat juist vrouwen personal branding het meest kunnen benutten. Veel meer dan zij zich tot nu toe bewust zijn en waarschijnlijk anders dan ze vermoeden. Hoe zit dit?

Vanuit de ideeën van personal branding is dit niet zo’n slimme strategie

Vrouwen en zelfpromotie is een lastige combinatie. Zo pakken de meeste vrouwen minder snel (dan mannen) het podium en vinden zij dat hun goede werk vooral maar gezien moet worden. Het ‘show don’t tell-principe’ zullen we maar zeggen. Vanuit de ideeën van personal branding is dit niet zo’n slimme strategie. Om gezien te worden, moet je jezelf immers laten zien met al je kwaliteiten. Helaas is ook dit niet de ultieme aanpak. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die hun competenties letterlijk benoemen, weliswaar als kundig worden ervaren, maar wel altijd ten koste van hun likeability. Ook niet zo goed voor je imago. Andersom geldt overigens precies hetzelfde. Ben je aardig en relatiegericht, dan kun je onmogelijk competent zijn. Dit verschijnsel wordt het ‘backlash-effect’ genoemd en komt vaak (naar mijn menig meestal onbewust) voor. Een ingewikkelde spagaat dus, waarin juist personal branding het verschil kan maken. Maar hoe dan?

Waar het op neer komt is dat je vooral moet leren balanceren 

In het boek Speak up Dear! gaan Farah Nobbe en Natalie Holwerda-Mieras uitgebreid op dit thema in. Daarbij bieden ze een mogelijke oplossing voor het backlash-dilemma van vrouwen. Waar het op neer komt is dat je vooral moet leren balanceren. Door het evenwicht te zoeken tussen het uiten van competenties én likeable zijn. En juist hiervoor is wat mij betreft personal branding het meest geschikte instrument, aangezien het de ruimte biedt om beide elementen te integreren. Daarnaast heb je zelf de regie op dat wat je benadrukt en in welke verhouding. Ook kun je monitoren of je de gewenste responses krijgt.

De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt 

Je kunt je afvragen of het eerlijk is dat vrouwen zichzelf op deze manier moeten profileren. Zelf denk ik dat de betekenis van je communicatie de respons is die je krijgt en dat je hierin altijd een keus hebt. Maar wil je meer successen behalen, dan is het slim om bewust te kijken wat nodig is om het gewenste effect te bereiken. Vanuit die positie wordt het vervolgens een stuk eenvoudiger om jezelf nog meer te laten zien, zonder de ‘angst’ om van een evenwichtsbalk te vallen.