Herken je dit? Je staat voor een belangrijke keus in je leven en je komt maar niet tot een beslissing. Gedachten blijven malen in je hoofd. Wel doen, niet doen. Je komt er niet uit. Als ik zelf voor een beslissing sta, ben ik geneigd een voor- en tegenlijstje te maken. Toch helpt me dit meestal niet voldoende. Het malen gaat door. Ik bevries. Angst.

Verlammend

Angst is een slechte raadgever. Dit weten we allemaal. Het werkt verlammend én zorgt dat je passief in je comfortzone blijft ronddwalen. Niet meer nodig, volgens Tim Ferris. Deze ondernemer, bekend van zijn besteller The 4-hour Work Week en zijn populaire podcast op iTunes (tip!) claimt dat het juist moet gaan om het adresseren van je angst. Fear-setting in plaats van Goal-setting is zijn devies. Geïnspireerd door het stoïcisme bedacht hij een eenvoudige methode om zijn angsten te overwinnen.

Het idee is simpel

Het idee is heel simpel. Je hebt drie velletjes papier nodig. Op het eerste vel schrijf je ‘ Wat als ik…’ Op de stippellijn vul je in wat je angst is, de moeilijk te maken keuze. Hieronder maak je drie kolommen. In de eerste kolom noteer je ‘Beschrijf’. Hier schrijf je tien tot twintig worst-case scenario’s onder. Bijvoorbeeld; je wilt je baan opzeggen, maar durft de knoop maar niet door te hakken (‘Wat als ik mijn baan opzeg’). Onder ‘beschrijf’ zou je dan kunnen noteren; ik kom nooit meer aan een andere baan, ik kan mijn gezin niet meer onderhouden, ik ga me een complete mislukking voelen, etc. Je gaat op zoek naar jouw ‘bottlenecks’. Op zijn minst tien dus.

Wat kan ik doen?

Vervolgens maak je van de tweede kolom, de zogenaamde ‘voorkom-kolom’. Hier schrijf je per opgeschreven bullet in de eerste kolom het antwoord op de volgende vraag: Wat kan ik doen om dit te voorkomen of op zijn minst de kans te verkleinen dat het gebeurt? En neem hier de tijd voor. Brainstorm! Het is bijzonder te zien hoeveel mogelijkheden er zijn om te voorkomen dat je allergrootste angsten uit gaan komen. In de derde kolom schrijf je ‘Repareren’. Daaronder noteer je wat je kunt doen om eventuele schade (jouw angst) te repareren en wie je hierbij om hulp kunt vragen.

En verder?

Met deze laatste kolom heb je de eerste pagina afgerond. Ook de tweede pagina is relatief eenvoudig en super waardevol. Hier schrijf je namelijk alle voordelen van je keuze op. Zelfs de kleinste voordelen. In eerdergenoemd voorbeeld zou dat kunnen zijn: als ik mijn baan opzeg heb ik veel vrije tijd, kan ik eindelijk voor mijzelf starten of de baan van mijn dromen vinden, hoef ik niet meer naar het maandagochtendgeneuzel van mijn collega’s te luisteren, heb ik tijd voor mijn gezin, etc. Doe dit een klein half uurtje en je pagina is zeker weten minimaal voor de helft gevuld.

Tot slot

Tot slot de derde pagina. Hier schrijf je op wat de consequenties zijn van niet handelen. En kijk daarbij vooral ook naar een langere periode. Als ik deze keuze niet maak, hoe ziet mijn leven er dan uit over een half jaar, of een jaar? (in mijn eerdere artikel Eindelijk, nu kom je erachter hoe succesvolle verandering echt werkt schrijf ik ook al over deze onbekende en nauwelijks gebruikte manier van motiveren).

Inzicht in angst

Met deze drie pagina’s heb je een ontzettend goede uiteenzetting van alle factoren die meespelen, of zouden moeten meespelen, bij het maken van je keuze. Je krijgt inzicht in je, vaak irreële, angsten en ziet ook hoe te pareren als het nodig mocht zijn. Is de keuze hierna altijd simpel? Nee, maar wel een heel stuk makkelijker. Of zoals het oude, maar wijze versje ook zegt; ‘Een mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest’. Stop met twijfelen en ga vandaag nog aan de slag met deze eenvoudige Fear-setting methode. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!