Vorige week schreef ik er al over in mijn Stories op Instagram; het belang van zelfliefde en hoe ik erachter ben gekomen (in mijn eigen leven) dat dit écht de basis is van alles. Als dat goed zit, dan volgt de rest vanzelf. Dan ga je automatisch gezonde grenzen stellen, me-time inplannen, de juiste mensen aantrekken, salarisverhoging vragen (én krijgen) en met plezier (én succes) daten.

Hoe doe jij het?

Hoe staat het met jouw zelfliefde? Hou jij voldoende van jezelf of is het de hoogste tijd om jezelf te gaan prioriteren? En hoe weet je dit dan? Volgens Christine Arylo, ook wel bekend als de ‘Queen of Selflove’, bestaan er 5 sleutelindicatoren waarmee je kunt toetsen hoe het staat met jouw zelfliefde-level en waar nog werk aan de winkel is.

De 5 signalen

1. Genoegen nemen met een leven dat niet voldoet aan jouw verlangens Houd jij jezelf klein, laat je je leiden door angst of stel je voortdurend de écht belangrijke zaken uit? Direct aanpakken! Vanuit zelfliefde neem je namelijk nooit genoegen met een leven waar je niet oprecht blij van wordt. En waarom zou je ook? (serieus, waarom?). Zet vandaag minimaal één stap(je) en ga voor dat no-regret droomleven. 2. Het hebben van energievretende relaties Je kent het wel. Van die mensen waar je volledig op leegloopt. Een claimerige vriendin, een slachtofferig familielid of dat narcistische vriendje. Laat los dat drama en koester vanaf nu alleen nog de relaties die jou en jouw persoonlijke groei ondersteunen. Ga voor gelijkwaardigheid en wederzijds respect. Vanuit de gedachte dat je het gemiddelde wordt van de 5 mensen waarmee je je het meest omringt, geen overbodige luxe in het zelfliefde-avontuur. 3. Te streng zijn voor jezelf Bekritiseer jij jezelf continue en zet je jezelf onder druk? Zonde. Hiermee laat je jouw innerlijke bitch (dat irritante, onaardige, negatieve stemmetje) aan het roer van jouw leven staan. Met alle gevolgen van dien. Het is tijd om te gaan luisteren naar die andere stem. De stem van liefde en waardering. Door je bewust te worden van je onbewuste gedachten (we hebben er tussen de 40.000 en 60.000 per dag!), leer je de inhoud kennen en positief beïnvloeden. En kijk eens wat er dan gebeurt… 4. Slecht met je lijf omgaan ‘Respect your body it’s the only one you get!’ Een waarheid als een koe. Toch zijn we vaak onvriendelijk tegen dat lijf van ons. We zorgen er niet goed voor (slapen te weinig, werken te hard en eten ongezond) en hebben vaak een negatief zelfbeeld ((te dik, te dun, te oud, etc.). Laten we het lijf dat ons draagt koesteren in plaats van het af te wijzen. Hoe? Door gewoon te beginnen…(zie ook mijn PS onderaan dit artikel). 5. Opgeven wat je zelf echt wilt en nodig hebt ten behoeve van de ander Wij vrouwen zijn er doorgaans erg goed in. Onszelf wegcijferen ten behoeve van de ander. Tsja, het is natuurlijk ook hartstikke belangrijk dat de rest van de wereld je aardig vinden…Maar kom op, een beetje meer egoïsme kan geen kwaad. Sterker nog, het gaat je ontzettend goed doen. Het is de hoogste tijd om jezelf op die eerste plaats te zetten. Heeft je omgeving overigens ook heel veel profijt van. Geloof me! PS: wil je vandaag nog starten met liever zijn voor jezelf, download dan gratis het persoonlijk groeiplan. De stappen in dit plan helpen je je doelen te stellen én te halen. Kies zelfliefde als doel en zie hoe je leven op eenvoudige wijze verandert!