En hoe het je deze keer wel gaat lukken!

Meditatie is zo’n ding waarvan ik dacht dat ik het nooit zou ‘kunnen’ of dat ik er de rust en tijd niet voor zou vinden. En misschien ook wel een beetje te zweverig naar mijn smaak?  Toch was uiteindelijk meditatie mijn grootste lifechanger ooit. Zou jij dit ook graag willen ervaren, maar voel je nog te veel weerstand? Lees dan vooral verder. Ik neem je mee in mijn stappen, waardoor meditatie mijn dagelijkse katalysator van veel goeds is geworden.

Wat is meditatie en hoe werkt het?

Voor mij bleek het ontzettend behulpzaam om te snappen hoe meditatie nou precies werkt. Hierdoor ging het zweverige er een beetje vanaf en begreep ik wat er gebeurde in mijn hoofd en lijf. Eén van de beste uitleggen komt wat mij betreft van spreker, schrijver en onderzoeker Dr. Joe Dispenza. In zijn missie om het mystieke te demystificeren legt hij in heldere taal uit hoe meditatie in elkaar zit. Wil je hier hier ook meer van weten, lees dan vooral zijn blog ‘Demystifying the meditation process’.

Hoe lukt meditatie wel? 5 tips!

Goed, je kent nu de wetenschappelijk onderbouwing van meditatie. Het abracadabra-vooroordeel is uit de weg geruimd. Niets staat je meer in de weg om als een volleerde boeddha aan de slag te gaan. Toch? Of zijn er nog wat puntjes van verzet? Bij mij was dat namelijk wel het geval. Hieronder de 5 zaken waar ik nog mee worstelde, verpakt in handige tips.

  1. REALISEER JE DAT HET NORMAAL IS DAT HET ZO DRUK IS IN JE HOOFD

Dit was toch wel een van de dingen waar ik af en toe gek van werd. De drukte in mijn hoofd. De altijd maar doorrazende stemmetjes die zich niet de mond lieten snoeren. No worries. Dit is normaal. Door minder je focus hierop op te leggen en te accepteren dat dit erbij hoort, wordt het wonderbaarlijk vanzelf een keer rustiger. En tot die tijd…laat je innerlijke babbelkous maar gewoon haar ding doen.

  1. MEDITATIE KUN JE NIET VERKEERD DOEN

Ik ben er behoorlijk lang van overtuigd geweest dat meditatie op een bepaalde manier beoefend moest worden. ‘Op een stoel, rug recht, voeten op de grond’, was zo’n overtuiging. En ik vond dat totaal niet prettig zitten, met als gevolg dat ik meer bezig was met mijn ongemakkelijke houding dan met de meditatie zelf. Pas toen ik dat losliet en ging zitten zoals ik wilde, ontstond er ruimte. Mijn advies; laat de gedachte dat er slechts één goede manier van mediteren zou zijn helemaal gaan en doe wat goed voelt voor jou.

  1. MAAK ER EEN DAGELIJKSE ROUTINE VAN

Oke, toegeven. Dit is een pittige. Maar echt…het werkt. Als onderdeel van een coachprogramma dat ik volgde stond dagelijkse meditatie op het menu. Aanvankelijk was ik daar niet zo blij mee. Elke dag!? Yep, en geloof me, het gaat je zoveel voordelen opleveren. Allereerst voel je na een tijdje dat je lekkerder in het mediteren gaat zitten. Maar, nog veel belangrijker, je gaat de verschillende effecten merken. Dat was bij mij overigens niet direct. Maar hou vol en ik garandeer dat je je na een week of twee anders gaat voelen. Lekkerder in je vel. Dichter bij jezelf. Maar vooral ook veel happier.

  1. PROBEER DINGEN UIT

Ik heb in mijn leven verschillende vormen van meditaties uitgeprobeerd, maar inmiddels ben ik erachter dat geleide (visualisatie) meditaties voor mij het beste werken. Dit kan voor jou natuurlijk helemaal anders zijn. Probeer gewoon verschillende vormen van meditatie uit om te kijken én voelen wat goed bij jou past.

  1. WEES NIET TE STRENG VOOR JEZELF

En last but not least, wees een beetje aardig voor jezelf. Je kunt balen als het niet lukt en jezelf een stomkop vinden (want ‘de hééééle wereld kan het wel’). Niet doen. Ik heb zelf nog steeds dagen dat het niet zo lekker gaat. Maar ook dan herinner ik me eraan dat mediteren niet echt fout kan gaan en bedenk ik bovendien dat er morgen weer een dag is.

Ik hoop dat je met bovenstaande tips en inzichten succesvol aan de slag kunt en gaat merken dat ook jij een echte meditatie-queen kan worden.

Dit artikel verscheen eerder als gastblog op Lifejunkie.nl, het platform voor ambitieuze millennials