Knettergek word ik er weleens van. Dat übervolle hoofd. Ik ben een druk bijtje. Vind veel leuk en zeg vaak (te vaak?) ‘Ja’. Ik werk hard en probeer daarnaast een leuk sociaal leven te hebben. Ook ben ik een chaoot en niet zo heel goed in gestructureerd mijn agenda bij houden. Alles wat ik nog moet, mag én wil zit dus in mijn koppie opgeslagen. Tel daarbij ook nog eens de dagelijkse informatie-overload van social media (enzo) en ja, dan komt het weleens voor dat de boel enigszins op tilt slaat. Herkenbaar?

Vorige week had ik weer zo’n moment van ‘te vol’ zitten. Ik word er nerveus, chagrijnig en gestrest van. En dat is niet leuk voor mij, maar zeker ook niet voor mijn omgeving. Gelukkig heb ik een noodplan. Een Mind-detox. Oftewel een vast riedeltje aan dingen die ik kan doen om me weer helder, blij en ‘in control’ te voelen. Deze tips deel ik graag met je, omdat ik vermoed dat iedereen weleens zo’n aaaaaaah-moment ervaart (toch?)

Tip 1: Braindump

Deze werkt zo fantastisch en kost je amper tijd. 15 minuutjes en er schijnt weer volop licht aan het einde van je ‘bomvolle hoofd-tunnel’. Echt waar! Het principe is simpel. Nodig: pen en papier en een timer. Klaar voor de start? Schrijf jezelf helemaal leeg. Noteer alles wat er in dat hoofd zit. Nog niet ordenen, gewoon schrijven. Doe dit maximaal 5 minuten. Daarna deel je je schrijfsels op in zaken die je de aankomende periode moet (én wil) doen en in zaken die wat minder prioriteit hebben. De dingen die tussen nu en pak m beet 3 weken moeten gaan plaatsvinden noteer je in je agenda. Het overige lijstje bewaar je voor later (en ook dat kun je inplannen onder de noemer ‘check openstaand to do-lijstje’). En klaar! Je hoofd weer een stuk leger én je hebt overzicht georganiseerd.

Tip 2: Zoek jouw mentale hutje op de hei

Net als dat er veel dingen zijn die drukte in je hoofd veroorzaken, zijn er ook zaken die juist kalmte en rust brengen. Ik noem dit ‘het mentale hutje op de hei’. Een verzamelnaam voor ontspannen activiteiten zoals meditatie, yoga of lezen. Maar het kan ook gaan om het bezoeken van prikkelvrije plekken die eenzelfde effect geven. Denk bijvoorbeeld aan het bos, de zee of gewoon aan jouw eigen relaxplek in huis. En als extra tip, wanneer je echt even bomvol zit; ga floaten. Dit is het gewichtloos én zonder prikkels drijven op zout water. Heerlijk! Een bewezen ontspanningsmethode (het schijnt dat 1 uur floaten gelijk staat aan 5 uur slapen!).

Tip 3: Ban the media

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan eindeloos scrollen door Instagram, Facebook en Pinterest, om vervolgens te verdwalen in allerlei posts, blogs, filmpjes, etc. Ik geef toe, ik ben een addict. Ik vind het een fantastisch tijdverdrijf en vind het leuk om veel te weten. Maar…als ik heel eerlijk ben, is er maar een klein deel van al die informatie die ook van meerwaarde is voor mij. Waar ik oprecht blij van word én waar ik van leer. Ondertussen prop ik mijn hoofd vol met allerlei onzinnige data. Niet heel gek dat het dan wat druk word daarbinnen. Ik zie regelmatig challenges voorbij komen in de trant van ‘X-dagen zonder social media’. Volgens mij werkt dat supergoed, maar zoals een echte verslaafde betaamt, krijg ik al een rolling bij de gedachte hieraan. Er moet een andere weg zijn, een compromis. Nou, ik heb het gevonden. Sowieso scroll ik niet meer gedachteloos door mijn streams, maar pik ik er echt uit wat voor mij interessant lijkt. Vervolgens sla ik deze informatie op. Ik maak een schermfotootje, sla iets op in mijn leeslijst of gebruik het appje Pocket (tip!). Hierdoor zet ik alles wat me interesseert bij elkaar en neem ik zo af en toe echt de tijd om me te laten inspireren door al deze waardevolle content. Mijn hoofd hoeft niet op te slaan (dat stel ik uit) en wat ik op een later moment wel opsla heeft ook echt waarde.

Bovenstaande 3 tips gaan je zeker helpen om wat rust en kalmte te brengen in dat soms wat chaotische hoofd. Ik ben benieuwd of dit artikel je heeft geholpen met je mind-detox en/of jij nog zelf tips hebt voor ons? Laat vooral een bericht achter met jouw reactie hierbij!